Recensie: Rock your crystals

Rock your crystals

Ik ben als klein meisje begonnen met het sparen van edelstenen en kristallen. Niet omdat ik toen geloofde in de ‘helende kracht’ van stenen, maar gewoon, omdat ik ze mooi vond. Mijn familie ging vaak op vakantie in Oostenrijk, waar je bijna struikelt over de edelstenenwinkeltjes, en als klein meisje wil je alles dat glinstert en glimt hebben. Zo begon mijn verzameling.

Inmiddels ben ik wel iets geïnteresseerder in de betekenissen achter de stenen. Ik weet nog niet zeker of ik erin geloof, ik ben namelijk best nuchter ingesteld en moet altijd een beetje grinniken als ik dingen lees als ‘je moet je stenen opladen in het maanlicht’. Heb je dan ook een pluk haar van je vijand, een slangentand en een bot van het graf van je overgrootmoeder nodig om het ritueel te voltooien?

Hip Instagram-meisje kookboek

Toch is er ook iets dat me aantrekt in het idee van helende stenen. Ik bedoel, helemaal zeker weten dat het wel of niet werkt kun je nooit. En het kan geen kwaad om me erin te verdiepen, aangezien ik toch een aardige verzameling in huis heb liggen. Zodoende viel mijn oog op het boek Rock your crystals van Hanneke Peeters. Selfcare met vijftig kristallen, is de ondertitel.  Het lijkt een beetje op zo’n hip Instagram-meisje kookboek, maar dan voor stenen.

Energie

Ik moet zeggen, door Hanneke’s introductie werd ik al iets minder sceptisch. Ze beschrijft namelijk hoe alles energie uitstraalt door de moleculen die zich formeren. Hierdoor geven sommige dingen veel trillingen af, zoals geluid. Maar ook voorwerpen of ‘dingen’ stralen deze energie uit. Warmte en licht van de zon zijn bijvoorbeeld ook vormen van energie, en daarvan zou niemand ontkennen dat ze de effecten ervan voelen. Stenen hebben dus ook vormen van energie. In mijn hoofd klinkt dit allemaal heel logisch, maar ik ben dan ook geen natuurkundige.

Kan ik dan eindelijk een love potion maken en deze dan stiekem in de drankjes van leuke jongens in de bar gooien?

Rock your reading experience

Maar het boek dus. Het is ingedeeld in verschillende hoofdstukken, die allemaal focussen op verschillende aandachtsmomenten in je dag. Rock your mood, rock your night, rock your energy, rock your home, enzovoorts. Zo kun je heel gericht zoeken naar rituelen voor jouw problemen, en welke stenen je hierbij nodig hebt. Voorin het boek zit ook een legenda met alle vijftig stenen en een aantal steekwoorden waar ze voor staan. Handig!

Rock your crystals

Nieuwe dingen

Ik heb het boek nog niet volledig uitgelezen – het is meer een boek dat je erbij pakt wanneer je behoefte hebt aan een bepaald ritueel – maar wat ik heb gelezen, vond ik best interessant. Alles lijkt aan bod te komen: meditatie, chakra’s, betekenissen van de stenen en waar je ze moet plaatsen. Al had ik hier en daar al wat opgevangen over wat edelstenen kunnen doen (mijn moeder vindt het ook heel interessant), stonden er in dit boek toch nog best wat nieuwe dingen. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat je een ‘elixer’ (daar is die sprookjestaal weer) kon maken door een steen in water te weken. Zo kun je de eigenschappen van de steen gewoon drinken! Kan ik dan eindelijk een love potion maken en deze dan stiekem in de drankjes van leuke jongens in de bar gooien?

Beginnerskneepjes

Al in al vind ik dit een leuk boek voor iemand die helemaal niets van kristallen en edelstenen weet, en graag de beginnerskneepjes van het selfcare-vak willen leren. Hanneke’s persoonlijke ervaringen worden afgewisseld met duidelijke uitleg en stapsgewijze oefeningen. Bovendien is het boek echt práchtig vormgegeven, en dan heb je bij mij altijd al een streepje voor. Ik ga er zeker een keer goed voor zitten met mijn stenen en dit boek, en een aantal van dit soort rituelen uitproberen. Mocht het voor mij werken, zal ik hier uiteraard uitgebreid verslag doen. Al moet ik eerst wel even ontdekken wélke stenen ik dan heb, want van heel veel heb ik de naam nooit onthouden. En we moeten natuurlijk niet hebben dat mijn love potion ineens een hele andere werking blijkt te hebben.

Rock your crystals / Hanneke Peeters / Kosmos Uitgevers / ISBN 9789021571331 / Bestellen

25 mei 2019
Previous Post Next Post